Fejvadászok mindenhol

Amióta a LinkedIn-en beállítottam, hogy Írországban élek és dolgozom, tucatszámra jönnek a levelek mindenféle munkáról. Aki nem tudná, a LinkedIn az álláskeresők közösségi médiája: feltöltheted a CV-det, profilodat, megadhatod mihez értesz, az ismerőseid értékelhetnek, stb.

Ennek megfelelően ez a portál a fő vadászterülete a fejvadászoknak is. Persze közöttük is vannak tehetségesek és kevésbé tehetségesek. Ez utóbbiak levelein általában jót szoktam mulatni, de néha el kell ismerni, hogy képesek felidegesíteni az embert azzal, hogy látványosan fogalmuk sincs arról, mit is csinálok, és ez mennyire nem áll összhangban azzal, amire ők próbálnak meg rávenni. Úgy döntöttem, szentelek ennek egy posztot, és megmutatom néhány tipikus példáját annak, hogy hogyan NE vedd fel a kapcsolatot egy melóval kapcsolatban a jelölteddel.

recruiters-recruiters-everywhere.jpg

Disclaimer

Amit egyszer kiraksz az internetre, az ott is marad. Biztos vagyok benne, hogy az idők során lesz majd olyan fejvadász, aki idetalál. Szeretném leszögezni, semmi gondom nincs ennek a szakmának a képviselőivel. Ez is egy munka, amit lehet nagyon jól, jól, közepesen, rosszul, vagy nagyon rosszul csinálni. Ez a poszt az utóbbi két kategóriát hivatott bemutatni, vagyis azt, hogy milyen (nagyon) rossz példákkal találkoztam az elmúlt hónapokban. Nem szeretnék általánosítani, biztos vagyok benne, hogy a jó fejvadászok pontosan tudják, hogy ezeket a problémákat hogyan lehet kikerülni. Épp ezért, ha nem inged, még véletlenül se vedd magadra! Az informatikusok között is van csapnivaló (ki tudja, lehet van aki számára pont én vagyok az).

Ennyi mellékvágány után csapjunk a lecsóba.

Aki azt hiszi, én vagyok érte

Rögtön kezdjük is a legidegesítőbb fajtával. Ugyanis kezdésként érdemes tisztáznunk egy dolgot: nem én vagyok a fejvadászokért. Az informatika egy elég speciális szakma napjainkban. Sok-sok (nem kis arányban) antiszociális ember rendelkezik egy olyan speciális tudással, amellyel hirtelen nagyon keresetté, és könnyen eladhatóvá válik.

Tehát ha ezeket az embereket megkeresitek, nem árt, ha megpróbáltok érveket felhozni, hogy miért pont ezt a melót válasszam, valamint miért érdemes rajtad keresztül intéznem bármit is, és nem közvetlenül a céget megkeresnem. 

Másrészt, ha megkeresel, és rajtad keresztül jutok el valahova, tisztában vagyok vele, hogy egy jelentősebb összeg üti a markodat, szóval szerintem nem árt, ha nem azzal indítasz, mint az alábbi úriember:

Hi,
Im looking for a senior engineer for one of my clients. 3 year project, call me here in the office XYZ
Regards

"Hi, 
seniort keresek egy ügyfelemnek, 3 éves projekt, hívj fel az irodában az XYZ számon,
üdvözlettel ...
"

Hát hogyne, máris hívlak! Hiszen még nekem kéne kezet csókolnom azért, mert méltóztattál megkeresni, és felajánlani ezt a kiváló lehetőséget, amiről egyébként ... várjunk csak ... ja igen, egy büdös szót nem árultál el!

Hol lenne a meló? Milyen jellegű szeniort keresel? Mi lenne a feladat? Nagyjából mennyit lehetne keresni? Ezek érdekelnek engem, nem a telefonszámod. Naponta hullik be megkeresés a levelesládámba; így hidd el, mindenféle lelkifurdalás nélkül kukázom az ilyeneket.

Másrészt lehet én vagyok régimódi, de igénylem, hogy egy kicsit személyre szabd az üzeneted, netán beleírd a nevemet is, hogy lássam, nem egy 500 embernek kiküldött tucatüzenetet kaptam meg éppen. Végül megemlíteném, hogy ennél a levélnél még egy twitter-üzenet is hosszabb ...

 

A CV-gyűjtő

Sajnos erre most hirtelen nincs példám kéznél, de tipikus az a megkeresés, miszerint: "egy projektre keresek embert, küldenél nekem egy CV-t?"

Hát nem, nem küldenék! És hogy miért nem? Mert nincs szükségem arra, hogy 200 helyen keringjen az önéletrajzom, és aztán levelet kapjak a rendszergazdát kereső külvárosi sertésfeldolgozóból csak azért, mert véletlenül valahonnan kaptak egy CV-t, amiben benne van az IT szó.

Sajnos nem egyszer kapok levelet olyan cégektől, akikről tudom, hogy soha a büdös életben semmilyen kontaktom nem volt velük, de mivel a külföldre költözés előtt feltöltöttem 2 helyre is az önéletrajzom, ezért partnerként valószínűleg hozzájutottak.

Hozzátenném gyorsan: ezzel egyébként semmi baj nem lenne, ha ezek releváns megkeresések lennének! De ha látják a CV-ből, hogy az IT-nek egy adott ágával foglalkoztam 10 évig, akkor nem tudom miért gondolják, hogy majd átnyergelek valami teljesen másra. Ennek minősített esete, amikor nem csak hogy teljesen más IT-ágra keresnek embert, de ráadásul szeniort keresnek! Márpedig az elég valószínűtlen, hogy ha életemben nem foglalkoztam még mondjuk COBOL-programozással, akkor most hirtelen képes lennék egy szenior, legalább 10 éves tapasztalatot megkövetelő COBOL-programozói állás betöltésére.

Szerintem ennek úgy kéne működnie, hogy az illető elküldi nekem a konkrét állásajánlatot, én azt elolvasom, majd eldöntöm, hogy érdekel-e. Ha igen, én leszek a legboldogabb, hogy megoszthatom az önéletrajzom. Ha nem, akkor majd talán legközelebb.

A CV-gyűjtőnek egy másik, kevésbé problémás példája, amikor valaki egy tényleges állásajánlattal talál meg, ám amikor visszautasítom, akkor azért bekér egy CV-t. Ez már csak személyes preferenciám, de én tényleg nem szeretek ilyenkor CV-t küldeni. Ha 3 hónap múlva lesz egy másik ajánlatod, küldd el újra nyugodtan.

Ha egy ajánlat nem rossz, de épp nem tervezek váltani / alacsony az ajánlott pozíció, én speciel szinte mindig leírom, hogy mondjuk fél év múlva ismét keressen meg, mert akkor már lehet aktuális lesz a munkahely-váltás; vagy hogy csak senior / lead pozícióval keressen meg. De ahogy említettem, ez még simán belefér.

Aki egyből telefonon keres

Ezzel a fajtával az elmúlt hetekben találkoztam először. Rejtett számról naponta háromszor csörgött a telefonom (persze minden esetben a törzsidőben, hogy még eszedbe se jusson felvenni). Majd a negyedik napon jött egy levél, hogy próbált elérni, de nem tudott, lenne egy ajánlata, hívjam vissza az XY számon. Na most, itt rögtön három megjegyzésem is lenne.

Először is, örömmel látom, hogy elérhető vagy normális telefonszámon - de akkor miért kell rejtett számról hívogatni? Hozzátenném, ha nem rejtett számról hívnál többször is, visszahívnálak. Egyrészt mert feltételezem, hogy fontos, másrészt mert nem vagyok tahó (még ha ebből a posztból esetleg más is jön le).

Másodszor, háromszor felhívsz, és még a LinkedIn-en is írsz - ebből feltételezem nem vakon lövöldözöl, hanem beleillek abba, amit keresel. Ennek ellenére semmit nem árulsz le a melóról! Hihetetlen ...

Végül, de nem utolsósorban: ha tényleg én kellenék elérhető vagyok a törzsidőmön kívül. Biztos vagyok benne, hogy egy fejvadásznak nem kell elmagyaráznom, hogy mennyire kellemetlen, ha munkaidőben hívogatnak egy másik, bizonyára kiváló állásajánlattal kapcsolatban ...

 

A másik fajta a héten esett meg: egy órán belül kétszer hívtak ugyanarról a számról, úgy voltam vele, visszahívom ebédidőben. Felvette egy ember, aki azt mondta, XY recruitment agency-től van, és jelentkeztem náluk egy melóra! Hozzátenném, 1.5 éve egy darab melóra nem jelentkeztem, ez alatt az idő alatt 3 olyan megkeresés volt egyáltalán, ami után egy előzetes telefonos beszélgetésig eljutottunk. Ám minden esetben az első beszélgetés után jeleztem néhány napon belül, hogy köszönöm, nem érdekel a dolog. Hogy én ezek után hogyan jelentkezhettem munkára, fogalmam sincs ... gyanús.

 

Az irreális

Írországban élek, és .... "I have a X position open with me in Hamburg, Germany. This will be a 3 Months contract role". What, mi van, komolyan? Tehát van egy fix melóm, és költözzek 1000 kilométerrel arrébb egy 3 hónapos contract meló kedvéért, hátha bejön? 

how_about_no.jpg

Aki csak beszélgetni szeretne

Ezt is rövidre fognám: semmi konkrét állásajánlat, viszont az alábbi szöveg: "an excellent opportunity I have for a X with a growing start-up. Would you be interested in hearing more about this opportunity? Happy to set up a call for later today to discuss if you were available?"

Azaz: "Van egy kiváló lehetőségem X pozícióban egy startup cégnél. Szeretnél többet hallani róla? Szívesen felhívlak később, ha elérhető vagy."

Sajnos nem, nincs kedvem beszélgetni, ne haragudj. Küldd el azokat a kiváló lehetőségeket, és ha valamelyik érdekel, szívesen beszélgetek.

Csak hogy tisztázzuk: itt ismét nem a megkeresés tényével van a baj, hanem azzal, hogy semmi, de tényleg semmi információt nem kapok azon kívül, hogy egy startup céghez keresnek embert. Helyszín / esetleg cég neve / pozíció szintje / munka jellege? stb.

 

A fogalmatlan

Ez egy kiváló gyűjtőkategória: mindenki belefér, aki ha levelet ír, már az első 3 sorból látom, hogy semmi köze nincs az IT-hoz, ám a cége most kapott egy új ügyfelet, akinek hirtelen kell 10 informatikus. Ezek az emberek többnyire kulcsszavakra keresnek rá, ha azt megtalálják, a többi már nem érdekli őket. Pedig ha teljes 30 másodperccel tovább böngésznék az adataim, rájönnének, hogy nem egymást keressük.

i_have_no_idea.jpg

Persze tudom, ha semmi közük nincs az IT-hoz, akkor az önéletrajzom 75%-a kínai lesz - így én sem töltenék ezzel időt feleslegesen. Mondjuk ha fejvadász lennék, és ilyen önéletrajzokat nézegetnek napi minimum 8 órában, akkor valószínűleg épp a karrierváltáson gondolkodnék.

E mellett, nem egy olyan személlyel találkoztam, aki helyi ajánlatokkal bombáz - csak éppen nem profilba vágóakkal. Rendszergazda, PLC programozó, éppen csak takarítónőnek nem akartak még felvenni ...

Ezekre tipikus példa volt az alábbi megkeresés:

"Would you be interested in having a look at a Senior Automation post we have in Galway? It's a permanent role focusing on plc programming"

Azaz, "Érdekelne egy senior pozíció Galwayban, ami a PLC programozásra fókuszál?"

Hát hogyne érdekelne! Mindig is a PLC programozás volt a vágyam, ráadásul köztudottan ez tök közel áll ahhoz, amit én csinálok. Valószínűleg itt az "Automation" kulcsszó volt az, ami alapján a kedves hölgy/úr megtalált. Erre a megkeresésre nem válaszoltam, amiről tudom, hogy bunkóság, de időrablásnak érzem.

Megjegyzés: igyekszem minden levélre válaszolni. Szerintem az alapvető LinkedIn-etika megköveteli, hogy legalább a 3 sablonválasz egyikét küldd vissza. Én még ezeket is igyekszem személyre szabni - de van az a kategória, amikor tényleg elvesztegetett perceknek érzem a levél elolvasását, és megválaszolását.

 

Viszont most következzen "A Fogalmatlan" (így, nagybetűvel) minősített esete. Megintcsak az "Automation" kulcsszó alapján talált rám minden bizonnyal.

Process Automation Engineer Qualifications: Degree in Mechanical, Electrical or Electronic Engineering (Level 8 on NFQ). Experience: 3 years experience in a High Volume Manufacturing Electronic Industry. Electro-Mechanical Fundamentals. Broad based process knowledge to Kostal. Electro-Pneumatic principles i.e. electro-pneumatic schematics and PLC Programming (Ladder Logic & Mnemonic code) Friction stir welding and potting would be an advantage. 

Ezt inkább le sem fordítanám. Egyrészt a szavak felét én sem ismerem (stir welding / potting?) , másrészt egyértelműen látszódik, hogy ide egy műszerészt / mérnököt keresnek, aki valamilyen műszaki automatizálásban jártas.

Leülhetsz, egyes. Ráadásul itt ahhoz, hogy kiszűrd, nem én vagyok az embered, még el sem kellett volna olvasnod, a munkatapasztalatomat, mindössze meg kellett volna nézned a diplomáimat, és már látod is, hogy semmi közöm nincs sem a villamossági, sem az elektromos mérnöki szakmához.

Tudom én, hogy vannak 40 évesen karrierjüket újrakezdő emberek, de olyanról még nem hallottam, hogy valaki egy ilyen levél alapján kezdett volna bele valami tök másba.

 

De hasonlóan, dolgozhatnék már az Apple-nek is, hiszen kaptam ilyen levelet is: Your profile looks really interesting for a role we have open for an IOS Build Engineer, based onsite at Apple 

Vagyis: Van egy IOS Build Engineer nyitott pozíciónk az Apple-nél, és nagyon idevágónak tűnik a profilod. Szerintem nem az, de örülök, hogy örülök, hogy tetszik a profilom, komolyan. Nagy kár, hogy nem szántál időt rá, hogy rendesen elolvasd. Tényleg nem szoktam érteni, ilyen levelekkel miért raboljuk egymás drága idejét.

 

Végül megemlíteném azokat, akik már legalább eltalálják, hogy tesztelő kell nekik - viszont olyan technológiával keresnek, ami még véletlenül sincs benne a CV-mben. Tipikus példa az, amikor mondjuk egy olyan programozási nyelvvel, vagy technológiával kéne foglalkozni, amit talán utoljára egyetem első évében láttam. Ez már a "belefér" kategória, bár szerintem még ők is elég vakon lövöldöznek.

 

Az önismétlő sablonos  

Őket szabadon lehet vegyíteni szinte bármelyik kategóriával. Jellemzőjük, hogy 30-120 napos intervallumokban megtalálnak tök ugyanazzal a levéllel, maximum néhány sor van benne lecserélve.  Rosszabb esetben a pozíció is megegyezik, ami annyit jelent, hogy még mindig nem sikerült betölteni.

Persze ezeknek a leveleknek a kezdete a legjobb: "I had a review on your profile", vagy "I am after reviewing your profile", és innentől kezdve sablon. Kreatív munka ez, no. Ráadásul megintcsak: a LinkedIn megőrzi a levelezésed történetét mindenkivel. Szóval ha nem épp egy 500 embernek kiküldött levél egyik címzettje lennék, akkor biztosan látnád, hogy már megkerestél korábban.

 

Aki azt hiszi, én is recruiter vagyok

Ők azok, akik azzal zárják a levelüket: "In the meanwhile is there anyone who you'd recommend for the mentioned opportunities"

Szabad fordításban: "Egyébként tudnál-e ajánlani valakit erre az állásra?"

El kell ismernem, ez az a kategória, amivel alapvetően semmi bajom sincsen, csak feleslegesnek tartom. Ugyanis én ezt evidensnek veszem, hogy ha tudok olyan ismerőst, aki pont erre vágyik, annak biztosan el fogom küldeni a levelet kérés nélkül is. Ha viszont nincs - akkor nem fogom továbbítani csak azért, mert egy fejvadász erre kér.

Én a pénzügyi tanácsadómnak is hasonlót szoktam mondani: ne haragudj, reklámozni nem foglak. Viszont ha valakivel épp a pénzügyekről beszélünk, és megemlíti, hogy "de jól jönne egy pénzügyi tanácsadó", biztosan téged foglak ajánlani, mert elégedett vagyok veled. Szerintem az állásajánlatoknak is kb. így kéne működniük.

 

Neked aztán tényleg semmi sem jó ... 

Ez egy aljas rágalom! :) Időnként bizony zseniális levelekkel is szoktam találkozni.

De még mielőtt megmutatok egy ilyet, röviden csak leírnám, hogy mit várok (és szerintem az informatikusok többsége is így van ezzel) egy első levéltől:

  • Ha lehet, szólíts meg! A "Hi", "Good morning" kezdetű levél egyértelműen sablon, már nem is szívesen olvasom tovább. Legyen már ott legalább annyi, hogy "Hi Tibor". Persze a legviccesebb ilyenkor az, amikor benne marad az előző címzett neve, lettem így én már Gupta :)
  • Rövid leírás a melóról: minimum az, hogy melyik városban lenne, mi a pozíció, amit be kéne tölteni, és mi lenne a feladat - nagy vonalakban. Ez szerintem még mindig nem több, mint 3 sor
  • Ha csatolsz egy job description-t, még jobb, hiszen látom a részleteket is - ezzel magadnak is meg tudsz spórolni legalább egy kör levelezést
  • Valami figyelemfelkeltő, esetleg a profilomról kiemelt elem, hogy érezzem a törődést. Ez mondjuk tényleg opcionális.
  • És képzeld el, még az sem ördögtől való, ha írsz egy nagyjábóli összeget, amit meg lehet keresni. Rossz hírem van, az informatikus is pénzből él. Imádom, amikor a recruiter azzal nyit, hogy nekem mennyi lenne a fizetési igényem; de amikor én kérdezem meg, hogy mit ajánlanak, a hápogás jön, hogy "hát ez tapasztalat-függő", meg "attól függ, hogy teljesítesz az interjún", stb. Francokat. Nem eurócentre pontos összeget kérek, hanem egy nagyságrendet. Ha ugyanis már a nagyságrend legmagasabb pontja is jóval alatta van az igényeimnek, máris feleslegesen raboljuk egymás idejét.  

 

Akkor zárásként jöjjön a kedvenc levelem, legalábbis bizonyos részek belőle: igazság szerint ez is egy sablonlevél, de úgy volt megírva, hogy egyből éreztem a késztetést, hogy válaszoljak rá. Mert ahogy más szavakkal már kifejtettem fentebb is, nem feltétlenül a sablon zavar, hanem az, ha érzem, hogy a recruiternek is nyűg ez az egész, és fogalma nincs arról, mit csinál.

Nem másolom ide az egész levelet, csak néhány pontot kiemelek:

Hi Tibor, I'm sure you get lots of these kinds of messages on Linkedin, but I hope this grabs your attention! Not heard of XY? No worries - check out our careers video.... it's good right? <Link>

We seek software engineers in test, who would help us: <expectations with technology stack!>

But XY, I'm happy where I am..... well, you may be my friend.... but to lay my cards on the table with the kinds of benefits we currently have, see below: <benefits>

The job spec you say.... is live on the website, but I can send it to you in the meantime if you so wish.

Röviden magyarul:

Biztos vagyok benne, hogy sok ilyen megkeresést kapsz LinkedIn-en, de ez remélhetőleg felkelti a figyelmed! Nem hallottál még soha az XY cégről? Sebaj, csekkold le a karriervideónkat a <link>-en.

Tesztelőket keresünk, akik segítenének nekünk az alábbiakban: <és leírja a főbb követelményeket, benne a használt technológiákkal>

De kedves fejvadász, én jól érzem magam ott, ahol vagyok .... drága barátom, ez lehet, hogy így van .... épp ezért, terítsük ki kártyáinkat, és nézzük, milyen előnyökkel tudunk szolgálni: <és itt részletesen leírja mit kapsz a fizetésen felül; nyugdíjmegtakarítás, céges mobil, stb.>

Egyébként az állás leírása ... elérhető a weboldalon, de ha szeretnéd, el is tudom küldeni neked!

 

Nekem ebből az ötletesség, kreativitás jön le. Látszik, hogy nekiült, és eltöltött legalább egy órát azzal, hogy összerakjon egy levelet, amiben minden benne van, amire szükséged van + belerak egy kis humort is. Lehet van akinek ez már sok lenne - nekem nagyon bejött.

Köszönöm a figyelmet! :)

Címkék: munka