Népszámlálás

Bizony, ezt is kifogtuk. Időnként az írek is összeszámolják a náluk élő népeket, és ebbe most mi is beleesünk. Rövid(ebb) poszt lesz, igyekszünk felvillantani néhány érdekességet az itteni census form-ról. Akit esetleg bővebben érdekel a dolog (meglepődnék), itt talál több információt.

A- és B-listás személyek

Az első érdekes dolog, hogy április 24, vasárnapi állapotokat kell tükröznie a formnak. Vagyis mindenkit, aki április 24-én éppen nálunk tartózkodik, be kell írni. De ki tartozik ebbe bele?

Összesen két lista van: az A listások azok, akik:

  • a lakásban élnek április 24-én
  • vendégként (!!!) a lakásban tartózkodik aznap (ki is emelték, hogy például a látogatókat is ide kell beírni)
  • akik 25-én reggel érkeznek, és nem lettek máshol megnépszámolva
  • minden újszülött, aki 24-én éjfél előtt született

A "B-listások", azok, akik

  • diákok, de máshol tanulnak, és ezért nincsenek otthon
  • mindenki, aki az adott címen él, de 24-én éjszaka éppen nem tartózkodik otthon
  • minden újszülött, aki 24-én éjfél után született

Hogy őszinte legyek, nem nagyon értem ezt a rendszert. Tegyük fel 24-én este elmegyünk barátokhoz, és a jó hangulatban éjfél utánig maradunk. Szabad fordításban ez nekem azt jelenti, hogy 24-én éjfélkor mindenki eldobja a sörös dobozt a kezéből, és nekiáll népszámlálási kérdőívet tölteni. Persze nekem kettőt kell majd kitöltenem: a sajátomon a B-listára rakom magam (hisz nem vagyok otthon, ne hülyéskedj, szabályokat betartjuk ...), a vendéglátóén meg az A-listára. Szóval van itt furcsaság. Azt hiszem, előjött a tesztelői vénám ...

Vagy mi van azokkal, akik 24-én éjfélkor még mondjuk épp egy repülőn ülnek? Ők gondolom nem kapnak egy repülőre szóló népszámlálási kérdőívet :) Szóval érdekes a rendszer, azt hiszem többek között ez is arról szól, mint sok minden más itt: legyél rugalmas.

Ja igen, erről jut eszembe: az első oldalon le van írva, hogy "Please keep this form in a safe place and complete it on the night of Sunday 24 April". Szabad fordításban: tartsd biztos helyen (hiszen legendák keringenek az ír népszámlálási kérdőív-lopó manókról), és 24-én éjszaka töltsd ki. Szóval remélem nem vágnak meg azért, mert szemét módon idő előtt kitöltöttem :) 

És egy utolsó érdekesség: a népszámlálási biztos, aki elhozta a kérdőívet, jelezte, hogy igazából az első oldal, meg az aláírásunk fontos, a többi kérdésből csak azt válaszoljuk meg amit akarunk. Ezzel szemben, a miheztartás végett, a doksi első oldalán le van írva, hogy amúgy törvénybe van foglalva, hogy a részvétel kötelező, és aki nem teszi meg, vagy hamis információt ad, azt akár 44,440 (nem vicc, kereken ennyi) euróra is büntethetik. Na de, egyrészt nincs titkolnivalónk, másrészt meg hamarabb hagynám el az országot, minthogy majdnem egy évi fizut leverjenek rajtam, úgyhogy inkább kitöltünk mindent :) 

Érdekes kérdések

Szemezgessünk, milyen érdekes kérdéseket tartogat a kérdőív.

Ház típusa: Rögtön az első kérdés volt ez, és gyorsan meg is álltunk, és megtanultuk, hogy mi a különbség a semi-detached és a terraced house között. Nekem eddig mindkettő a sorház kategória alatt futott, ám mint kiderült, előbbi az, amikor két családi ház van egymás mellett, egy közös fallal (aka. ikerház); utóbbi pedig az, amikor sok-sok ház van egymás mellett. Na, mi utóbbiban lakunk, és ez a valódi sorház. Az ember mindig tanul valamit.

További "házas" kérdések: A házzal kapcsolatban olyan apróságokat kérdeztek meg, mint hogy mikor épült, rá van-e kötve a központi víz- és csatornarendszerre (ezen először nagyot néztem, aztán rájöttem, hogy ez azért nem feltétlenül evidens sehol sem, csak mi, az elkényeztetett városiak gondoljuk ezt így :)), van-e internetkapcsolatod, PC-d, autód - majdnem olyan komoly mint egy magyarországi vagyonosodási kérdőív, amiről persze fogalmam sincs, milyen, de körülbelül így képzelném el az egyik részét :))

Azt is be kellett írni, mennyiért béreljük a házat. Ez csak azért érdekes, mert a kérdőív kitöltésénél a nevedet is meg kell adni. Ha én túlbuzgó adóhatósági fejes lennék, biztosan végeznék egy-két összehasonlítást a bejelentett lakásbérlések és a népszámlálási kérdőívek között. De ebből is látszik, hogy itt nem divat a feketézés ezen a téren- emberek simán megadnak ilyen adatokat.

Családi állapot: Bejegyzett élettársi viszony, az meg mi? Van egyedülálló, házas, civil partnership (szigorúan azonos nemű pároknak!), különélő, elvált, özvegy, újraházasodott, és ennyi. Nem bonyolítják túl. Ezt már a PPS-irodában is láttuk, hogy hiába említettük meg, hogy mi be vagyunk jegyezve, mint élettársak, különösebben nem hatotta meg őket. Házassági anyakönyvi kivonat van? Nincs? Akkor single, viszlát, lehet menni isten hírével tovább.

Ha már isten hírével, Vallás: Azt most engedjük el, hogy "híthű atiestaként" kénytelen voltam megnézni a keresztelési emléklapomat, hogy visszaemlékezzek, pontosan milyen vallású is vagyok. Amit inkább ki akartam emelni, azok a válaszlehetőségek: római katolikus, anglikán, iszlám az első három, ami olyan következtetések levonására sarkall, amelyeket inkább meghagynék az tisztelt olvasóközönségnek ... a református meg ment a levesbe, illetve az "other" kategóriába. Szép, új világ.

Oktatás: Sikeresen megtudtam, hogy a master diplomámmal a 10 végzettségi szintet megkülönböztető ír oktatási rendszerben a 9-es szinten vagyok, úgyhogy már csak a PhD cím választ el a tetőtől. Mindenesetre érdekes látni, hogy itt mennyivel jobban megkülönböztetik az egyes szinteket egymástól, például csak a felsőoktatási szinten van 5 kategória (6-10 között), a sima BSc diploma csak a 7-es szintre elég.

Egyéb: Érdeklődtek még a munkahelyemről (bár érdekes, hogy fizetést nem kell beírni, pedig azt hittem, ha már lúd, legyen kövér alapon ezt is mérik), a munkába járási szokásaimról (mikor, hogyan, ilyesmik), ír és angol nyelvtudásomról, egészségi állapotomról, van-e bármilyen hosszan tartó betegségem (igen, hosszú blogposztokat tudok írni a semmiről), éltem-e már máshol (ilyen sokszor még nem kellett a Hungary, Hungarian szót leírnom egy oldalon). Szóval elég sok részletre kitértek.

És végül: a végére hagytam azt a kérdést, ami tulajdonképpen az egész poszt megírására sarkallt. Ez a kérdés olyan zseniális volt önmagában, hogy úgy döntöttem, screenshot kell róla. A minőségért bocs. Íme:

wp_20160410_16_52_05_pro.jpg

Szóval amellett, hogy a kategóriák felét el nem tudom képzelni milyen népeket takar (ír utazó; ázsiai ír ....), illetve hogy a magyarországi elmúlt évszázados vegyüléseket elnézve szerintem minden magyar simán a D kategóriába tartozik, azért feltenném a mai tippjátékunk kérdését: tízes skálán mennyire lennél rasszista / náci, stb., ha Magyarországon egy ilyen kérdést tennél fel?