Kezdő lépések 2.

A Kezdő lépések "poszt-sorozat" első része azt taglalta, hogy mi minden kell ahhoz, hogy névleg teljes értékű, Írországban élő embernek vallhasd magad. Legutóbb ott tartottunk, hogy PPS szám még nem volt, a bankszámla + a telefonszám már nagyjából alakult, a költözés pedig folyamatban. Az alábbiakban azt próbáljuk meg kifejteni, a hiányzó elemeket hogyan sikerült, vagy éppen még csak részben sikerült elintézni.

Lakhatás

Mint arról előző posztunk beszámolt, végre beköltöztünk állandó helyünkre. Ez a nyilvánvaló otthonosság-érzet mellett azért is fontos, mert az írországi "lakcím-fétis" miatt kell egy állandó lakcím, sok helyen ez a legfontosabb igazolásod. Az egyetlen bibi, hogy ennek elfogadásához egyes helyeken nem elég a lakcím bediktálása, hanem vagy egy bérleti szerződés, vagy egy, a tulajdonos saját által aláírt lakcím-igazolás (proof of address) kell.

Na, nekünk ilyen még nincsen, főbérlőnk ugyanis múlt hét óta családi okokból nincs Galwayben. Szerencsére ez eddig kevesebb galibát okozott, mint gondoltuk.

Szolgáltatók

Nekünk két szolgáltatóval kell szerződést kötni ahhoz, hogy nagyjából minden rendben menjen: az áram-, illetve az Internet-szolgáltatóval. Persze felmerülhet a kérdés, miért nem kell mással foglalkozni, úgyhogy vegyük is át ezeket gyorsan ismét:

Ugye Írországban a legtöbb helyen nincs vízóra, és bár most akarják bevezetni, nagy a lázadás ellene, szóval egyelőre ezzel még nem kell foglalkoznunk. A fűtés pedig úgy működik, hogy a kert végében áll egy 1000 literes tartály, ami tele van olajjal, és amikor elindul a fűtés, onnan kapod a cuccot. Amíg van olaj, van fűtés. Na, erre nem kell szerződést kötnöd, "mindössze" figyelned kell a tartályban lévő olaj mennyiségét. Amennyiben kifogyóban van, az interneten rákeresel arra, hogy épp aktuálisan ki hoz neked a legolcsóbban olajat, és megrendeled, néhány nap múlva pedig meg is jön. 500 és 1000 literes kiszerelésben lehet rendelni.

Ezek után, nézzük a két számunkra is releváns szolgáltatót, de mielőtt konkrét cégneveket említenénk, néhány általános megállapítás:

  1. Itt minden telefonon vagy online megy: sehova nem kell személyesen befáradnod ha nem akarsz, felhívod őket a megadott telefonszámon, vagy elküldöd a honlapjukon lévő formot, és már megy is minden, mint a karikacsapás.
  2. Az, hogy bérlő vagy, általában vagy nem érdekli őket; vagy érdekli őket, de majd utólag kérik el a lakcímigazolást. Ez utóbbi mondjuk egy elég érdekes üzleti elgondolás, mert ha ugye nem lenne olyanom utólag sem ... na mindegy. Eddig mi ezzel a két típussal találkoztunk, természetesen biztosan van más hozzáállás is.
  3. Szolgáltatót csak emelt díjas számon érsz el. Ezek a számok nincsenek benne az alap mobilcsomagodban (legalábbis a mi szolgáltatónknál csak az aranyárú csomagban van benne), szóval külön kell fizetned ezeket a beszélgetésekért. Az "emeltdíj" szó talán némi költői túlzás, kb. 1 euróba kerül egy 5-10 perces beszélgetés velük, de ez éppen 1 euróval több, mint a normál beszélgetés. 
  4. Ha nem akarsz emelt díjason csacsogni velük, akkor kérsz visszahívást: online beküldöd nekik a kérdésedet / panaszodat, amit ők elolvasnak, és visszahívnak. Mondjuk én eddig két ilyennel próbálkoztam, kerek 0 visszahívást kaptam, cserébe minden kérdésemet megválaszoltak 1-1 e-mailben.

És akkor most már tényleg nézzük az áram- és internet-szolgáltatókat:

Előbbi téren itt elég nagy verseny van, ami azzal jár, hogy az egyes szolgáltatók folyamatosan házalnak nálad. Mi első körben úgy döntöttünk, nem érdekelnek minket a házalók, hanem előző lakóink szolgáltatójához megyünk el. Múlt héten szerdán fel is hívtam őket, és egy 15 perces beszélgetés keretében meg is kötöttem velük a szerződést. Online fizetéssel, persze a bankszámla-adataim megadásával (itt aztán nem aggódnak holmi biztonságon, simán bemondatják a telefonba veled minden számla-adatodat).

A hölgy, akinél kötöttük, mondta, hogy 48 órán belül kapok egy emailt a részletekkel. Hát, az email egy hétig nem érkezett meg, ezért e hét szerdán reggel kicsit aggodalmasan rájuk írtam, hogy mi van már: persze visszaírtak, hogy relax, az ügyem folyamatban van, legyek türelmes. Abból aztán korlátlan mennyiségű van nekem (</irónia>). Érdekes módon a szerdai válaszuk után csütörtök meg is jött az email, úgyhogy öröm-bódottág. Itt is van ilyen hűségprogram, például amiért náluk vagyunk, akár dupla pontot is kaphatunk a TESCOs klubkártyánkra (amiből egyébként a magyart természetesen nem fogadják el itt - mi azért megpróbáltuk, nézett is nagyot a helyi pénztáros néni).

Internet-szolgáltatás: Na, hát verseny abból is van, cserébe nálunk a választék elég soványka. Egy éves hűségnyilatkozatnál hosszabbat nem akartunk aláírni, így maradt két szolgáltató: Virgin Media (lánykori nevén - értsd 2 héttel ezelőttig - UPC) és Eir Fibre. Mivel ez utóbbi hozzánk nem ér el, ezért elég egyértelmű volt a választás.

Úgyhogy gondoltam felhívom a UPC-t is egy szerződéskötés reményében, de mivel 5 perc után sem sikerült ügyintézőhöz jutnom, az eurocentek pedig keményen pörögtek, leraktam. Kértem tőlük online visszahívást, amire azt mondták egy válaszemailben, hogy online vagy személyesen kéne szerződést kötni, és előbbit javasolnák. Végül utóbbi mellett döntöttem, mondván én szeretem a személyes kontaktot, otthon is ezt szoktam meg. Na meg ki tudja, az áramot telefonon kötöttem, utána egy hetet kellett várni a papírokra, már kezdtem is aggódni, hogy véletlenül valamit félreértettem. Márpedig ha telefonos szerződéskötéskor ilyen történhet, akkor ki tudja, nem-e online kötéskor az apró betűs részben eladom a vesémet is.

Szóval bementünk egy helyre, ahol UPC-s szerződést is lehet kötni. Itt az eladó kislány végtelen nyugalommal végigkattintgatta nekem azt online, amit én otthon nem akartam megcsinálni egyedül. Megérte, no.

Kérdezte, hogy aztán proof of addressem van-e. Mondom ráhibáztál, nincs. Azt mondja semmi gond, akkor most megkötöm a szerződést, megrendeljük a cuccot, a proof of address meg ráér később. Azóta már megjött a modem, az Internet hasít, viszont még sem hivatalos szerződésem nincs, sem lakcím-igazolás nem kellett. Ezek aztán tényleg nem szívbajos népek.

Ír bankszámla + telefonszám

A költözés után gondoltam teszek egy bátortalan próbát a bankomnál meg a mobilszolgáltatómnál. Előbbinél a címet kellett módosítani, utóbbinál a címet + a fizetési módot, csak ne a magyar bankszámláról vonják már az ír telefonszámlát. Lélekben már előre felkészültem a "proof of address" kifejezés + a különböző angol nyelvű sajnálkozások gyakorlására, de ahogy említettem, a legtöbb helyen nem csinálnak ebből nagy gondot.

A mobilszolgáltatónál semmit nem kérdeztek, szimplán csak bediktáltam az új lakcímet + a bankszámla-adatokat. Sima ügy volt. A bankban sem kellett semmi komoly nyilatkozatot tennem, odairányítottak egy automatához, ahová bedugtam a bankkártyámat, majd a terminálon keresztül szépen módosítottam a lakcímemet. Ennyi! 

Viszont mivel ez a rész ilyen rövidre sikerült, jöjjön még két pénzügyi érdekesség:

1. Az itteni bankoknál működik a "fordított ATM", ahonnan nem pénzt veszel fel, hanem pénzt raksz a bankszámládra. Bedugod a kártyád, berakod a papírpénzt, ő kiírja, hogy X eurót érzékelt, megkérdi, tényleg ennyit akarsz-e berakni, nyomsz egy OK-t, és rajta is van a számládon a pénz.

2. Itt nagyon működik a cashback mechanizmus, vagyis a boltban ha kártyával fizetsz mondjuk 10 eurót, akkor kérheted, hogy a kártyádról vegyenek le harmincat, és a különbözetet visszakapod készpénzben. Éppen most hallottuk, hogy otthon ugyanezt a Penny Market bevezette, jól meg is vágták őket érte. Így kell ezt csinálni kérem, a hanyatló nyugat meg majd tanul tőlünk (vagy nem).

PPS szám

Korábban már volt szó arról, mi is ez, nem is untatnám a tisztelt olvasóközönséget. A lényeg, hogy az online regisztráció után alig 3 héttel már volt is szabad időpont: az eredeti október 20-at sikerült október 14-re módosítanom a foglalási rendszer megfelelő időpillanatban történő megnyitásával (gondolom valaki lemondta épp), így ezen a héten szerdán meg is jártam az irodát.

Ugye az első részben említettük, hogy a PPS számhoz lakcím-igazolás (vagy mint kiderült, közüzemi számla) kell, illetve egy fényképes igazolvány. Utóbbival nem volt gond, előbbitől viszont annál inkább tartottunk, a lakásnál már ismertetett okok miatt. Ezért a terv az volt, hogy felvértezem magam néhány egyéb papírral: a munkáltatói igazolástól kezdve a banki tranzakciókról készült kivonaton át az összes létező papírt elvittem magammal, amin az új címünk rajta volt, mondván, valamelyiket majdcsak elfogadják.

Kicsit problémáztak ugyan a főbérlői igazolás hiányán, de végül elfogadták azt a szállítólevelet, amit akkor kaptam, amikor a UPC kiszállította a modemet. Hogy ez most lakcím-igazolásként, vagy közüzemi számlaként lett elfogadva, jó kérdés. A lényeg, hogy néhány nap múlva megjön a PPS-számom és a kártyám. Ezután már csak két teendő van hátra:

  • a hírhedt 12A Form-ot kell elküldeni az itteni adóhivatalnak, hogy ne 40%-kal húzzák le a fizetésemet
  • ki kell jelentkezni a magyarországi kiváló TB-szolgáltatás megfizetése alól, ami elvileg abból áll, hogy egy papírt postára adok, amit otthon iktatnak, és onnantól jók is vagyunk

Reméljük egyikkel sem lesz sok gond, de azért utóbbira pontra nem fogadnék nagyobb tételben ...